יום הזיכרון לשואה ולגבורה

מאת חיה קורץ

 

מטרתו של מערך שיעורים  זה הוא למידה עצמאית של התלמיד את שירו של  נתן זך "נגד פרידה".

הכוונה העיקרית היא להבחין בפואטיקה של כתיבה המאופיינת באיפוק והדחקה, מאפיין בולט בכתיבתם של משוררי שנות השישים בכלל ובשירתו של זך בפרט.

קהל היעד של שיעור זה הוא תלמידי יא – יב.

 

שיעור ראשון: זיהוי הדמויות המופיעות בשיר והקשרים ביניהן על  רקע השואה

 

המטלות:

 

1. קריאה ראשונה של הטכסט: ציפיות והשערות.

 

 א.  הכותרת: 

 

אנו עומדים לקרוא שיר של נתן זך בשם "נגד פרידה".

o       נסו להעלות בזיכרונכם חווית פרידה שחוויתם ואת תגובותיכם לחוויה זאת.

o       לכותרת של יצירה יש חשיבות רבה, נסו לשער באיזו פרידה יעסוק שיר זה.

 

ב. קריאת השיר:

 

    קראו את השיר "נגד פרידה" מאת נתן זך והעתיקו אותו לקובץ משלכם.

 

     1. סמנו בשיר את המילים המציינות קרבת משפחה.

   

           2. מה מאפיין את הביטויים המופיעים בסוגריים? במה הם שונים משאר הביטויים בשיר?

 

           3.  נסו לשער, מדוע הכניס המשורר ביטויים אלה דווקא לסוגריים?

 

 

 

2. מהן הסיבות המשמעותיות להתנגדות לפרידה בשיר?

ניתוח אינטנסיבי של השיר

 

בית א:  (כדי לראות את הבית לחצו כאן)

 הדובר בשיר זה בחר לכתוב שיר על החייט שלו.

 

א. מהם היחסים המצופים מחייט ולקוח?

 

ב. האם נראה שתוכן הבית אכן מממש ציפיות אלה? נמקו את תשובתכם.

 

ג. בבית זה החייט טוען שהוא לא רוצה להיפרד מבתו היחידה, אך הוא לא מנמק מדוע.

 

מדוע, לדעתכם, אינו מציג נימוקים?

 

 

בית ב:  (כדי לראות את הבית השני, לחצו כאן)

 

בית זה פורש את הרקע והעבר של החייט.

עבר זה קשור לשואה ומוזכרים בו מחנות ההשמדה: אושוויץ, בוכנואלד.

 

כדי להבין את תחושותיו של החייט קראו את עדותו של ק.צטניק: הפלנטה האחרת  וענו על השאלה:

1. מה ניתן  ללמוד על הסיבה האמיתית לסירובו של החייט

לנסוע ולהיפרד על פי עדות זו?

 

תוכלו להרחיב את ידיעותיכם על אירועי השואה גם באמצעות האתר הבא:

 

http://www.amalnet.k12.il/meida/shoa/hashoa.htm

 

 

בית ג:  (תוכלו לראות את הבית השלישי אם תלחצו כאן)

           בית זה מאופיין על ידי חשיפתו של הדובר:

          

1.      מה מתגלה לקורא על הקשר המשמעותי יותר בין החייט ובין הדובר?

2.      על איזו תקופת זמן מדובר בבית זה?

על מנת לענות על שאלה זו חזרו לקישור על הרקע והעבר ונסו לשער מה היה משותף לאביו של הדובר ולחייט.

כמו כן, כדאי שתקראו על ברלין בשנות השלושים.

               

 

 

סיכום:

 

בשיר זה מופיעות למעשה שתי משפחות. חזרו אל הסימון  בו ציינתם את קרבת המשפחה המצוינת בשירים.

1. סכמו את הרצף הזה של הקרבה המצוינת וציינו מהו המהלך המסתמן בשיר?

(שימו לב לקשר אב ובת בבית הראשון וקשר אב ובן בבית האחרון)

2. השיר אמנם עוסק בהתנגדותו של החייט לפרידה אבל מסתיים   באזכור מותו של אבי הדובר.

    מה ניתן ללמוד על המניע האמיתי לכתיבת השיר?

    כיצד מתקשר העבר הקשור לשואה  לחוויית  הפרידה  של הדובר?

 

 

 

שיעור שני: בחינת דרכי ההבעה  בשיר

 

1.      קראו את  השירים "נדר" מאת שלונסקי ו"נזכור" מאת אבא קובנר.

התוכלו להצביע על הבדלים בולטים ביחס לאירועי השואה בין שירי קובנר

ושלונסקי לבין שירו של נתן זך?

(בתשובתכם התייחסו לתיאור אירועים, דמויות ולסגנון הכתיבה).

 

על מנת לבסס את תשובתכם קראו את המאמרים בקישורים הבאים:

 

בין זעקה לאיפוק

מאפייני שירת שנות ה60 -90

                    

 

2.      הפואטיקה של השירה הצעירה על פי המאמר שקראתם מאופיינת באיפוק רב.

האיפוק הזה מאופיין בשיר "נגד פרידה" בכמה אמצעים:

בחרו שני אמצעים בולטים המשרתים את האיפוק הדרמטי והסבירו כיצד הם באים לידי ביטוי בשיר וכיצד הם עוזרים בעיצוב האיפוק.

(תוכלו להתייחס לבחירה במילים בעלות משמעות דרמטית טעונה מול מילים נעדרות משמעות כזאת, לנימה בה נאמרים הדברים, לפסיחות, לחריזה פנימית, לתחביר ולשימוש בסוגריים, לאורך שורות, למבנה משפטים ועוד).

 

 

 

3.      כתבו ביקורת אישית על שירו של נתן וזך וציינו: האם נראה לכם, שהוא מתאים לקריאה בטכס יום הזיכרון לשואה ולגבורה? נמקו את תשובתכם על סמך העבודה והקישורים שקראתם.

 

 

 

                                      בהצלחה!